دی 90 - ₪ اس ام اس ₪
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر وبلاگ تفریحی سجاد صفر www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر

 وبلاگ تفریحی سجاد صفر

سلام به دوستان خوبم .امیدوارم در این وبلاگ دقایق خوبی رو سپری کنید .برای آگاهی ازامکانات این وبلاگ خواهشمندم که تا آخر این صفحه  این وبلاگ رو مشاهده کنید.این وبلاگ هر روز آپدیت میشه .

 

در خبرنامه عضو شوید





Powered by WebGozar

چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟

ارسال شده توسط سجاد در 90/10/7:: 5:0 عصر

میوه ها و سبزی ها ازجمله مهم ترین گروه های غذایی هستند که مصرف روزانه شان برای تمام سنین بین 3 تا 4 واحد توصیه می شود. با خوردن آنها می توان ویتامین ها و املاح بسیاری را به بدن رساند.

نگهداری آنها نیز موضوع مهمی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد زیرا باید برای هریک از این اقلام یک روش شستشو و قراردادن در یخچال را انتخاب کرد که درصورت به کاربردن کمی تغییر، می توان تازه ماندن  آنها را طولانی تر کرد. پس توصیه های زیر را با دقت مطالعه کنید.

1 – سبزیجاتی مانند کاهو را باید میان دستمال کاغذی بپیچید و در ظروفی دردار قرار دهید. هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.

2 – مطمئن شوید که میوه های شما در یخچال در دمای 1 درجه سانتی گراد هستند.

3 – یادتان باشد که میوه ها نفس می کشند بنابراین قراردادن آنها در کیسه باعث سریع تر شدن فرآیند رسیدن آنها خواهد شد پس اگر رسیده هستند، آنها را در کیسه نگذارید.

4 – سعی کنید از میوه فروشی هایی که میوه و سبزی های تازه می آورند، خریدتان را انجام دهید زیار هرچه میوه ها و سبزی ها خریداری شده تازه تر باشند دوره ماندگاری شان طولانی تر خواهد بود.

5 – جای مناسب را برای نگهداری میوه هایتان انتخاب کنید، به طور مثال میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهترا ست در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی، موز، پرتقال و هلو را می توان در دمای اتاق (البته دور از نور خورشید و گرما) نگهداری کرد.

6 – دائما میوه هایتان را بررسی کنید و آنهایی که سطح شان خراب یا له شده و لکه دار هستند را از بقیه جدا کنید.

7 – برای تازه ماندن پیاز، سیر، موسیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال نگذارید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.

8 – سیب های رسیده را از سایر میوه های تازه جدا کنید زیار سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.

9 – برای جلوگیری از له شدگی نیز بهتر است کیسه ای که می خواهید میوه را در آن نگهداری کنید پر از هوا و در آن را گره بزنید. به این ترتیب هوا مانند محافظی عمل کرده و از له شدگی آن هنگام حمل و نقل جلوگیری می کند.

10 – بهتر است سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال بگذارید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

11 – برای جلوگیری از تغییر رنگ های غیرعادی بهتر است میوه تان را پوست کنده و قطعه قطعه کنید. آنگاه کاسته ای را با یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری نمک پر کنید و قطعات میوه ها را در آن بریزید. می توانید چند قطره آب لیمو به این مخلوط اضافه کنید به این ترتیب میوه شما تغییر رنگ نخواهد داد.

12 – اگر می خواهید برای مدت کوتاه میوه هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آنها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی تر بهتر است که آنها را در میان کاغذ یا روزنامه پیچیده و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.

13 – برای تازه ماندن ذرت بهتر است آن را میان دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و در کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

14 – هرگز سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.

15 – بهتر است سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت 10 روز به صورت تازه باقی بمانند.

16 – برای تازه ماندن گوجه فرنگی (تازه، سالم و سفت) بهتر است آن را در دمای اتاق و دور از نور خورشید بگذارید.

17 – بهتر است سبزیجاتی مانند لوبیا سبز و خیار را در کیسه های پلاستیکی و در یخچال نگهداری کنید اما درمورد فلفل سبز پاکت های کاغذی و پایین ترین نقطه یخچال بهترین مکان است.

18 – بهتر است سبزیجات ریشه ای مانند هویج، شلغم و چغندر را در کیسه های پلاستیکی و در سردترین نقاط یخچال جای دهید.

19 – برای تازه ماندن قارچ بهتر است که آن را در پاکت های کاغذی قرار دهید، نه در کیسه های پلاستیکی.

20 – بهتر است سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو را نیز در یخچال بگذارید. درصورت داشتن محیطی خنک بهتر است آنها را در ظروفی دردار قرار دهید.


تصاویری دیدنی از فستیوال مجسمه های شنی 2011 در ژاپن

ارسال شده توسط سجاد در 90/10/3:: 12:20 عصر

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

ارسال شده توسط سجاد در 90/10/3:: 12:17 عصر

اگرچه ازدواج و تشکیل خانواده ریشه های متعدد دارد مانند (تدیّن، اخلاق نیک، شرافت خانوادگی، عقل ، سلامت جسم و روح، علم و سواد و...) امّا «زیبایی و زیباپسندی» هم نقش پررنگی در ازدواج دارد.

 

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

شما نمی توانید ازدواج کنید بدون این که چهره همسرتان را بپسندید. مطمئن باشید که اگرچه ظواهر بعد از گذشت مدتی برای شما عادی می شود اما در وهله اول بسیار مهم است که بتوانید با چهره، ظاهر، حرکات همسرتان خو بگیرید نه این که آن را تحمل کنید. بنابراین وقتی از زیبایی همسر صحبت می کنیم، منظورمان چهره و ظاهری بی عیب و نقص نیست که همه را انگشت به دهان بگذارد. زیبایی اینجا تعبیری است که ما از پذیرش ظاهر همسر داریم و در واقع حکایت همان علفی است که باید به دهان بز شیرین بیاید!

 

زیبایی همسر و پسندیدن ظاهر، در حفظ و تقویّت عفّت و ایمان همسرش تأثیر دارد. اگر کسی از زیبایی همسرش راضی باشد، چشم و فکر و عملش، متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت «زیبایان بیگانه» را نخواهد خورد. پسندیدن ظاهر باعث می شود شما به همسرتان گرایشی همیشگی داشته باشید و از دام خیانت دور بمانید.

 

گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی ) ترکیب شود

زیبایی از دیدگاه زن و مرد یکسان نیست، بلکه مقابل هم است. زیرا زیبایی همسر از نظر مرد، تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو، نازکی لب ها و صدا، ایمان، حیا، عفّت و پاکدامنی زن است و از نظر زن، زیبایی همسر، قدرت، نیرومندی، هیکلی چهارشانه، صدای کلفت، موهای خشن، شهرت اجتماعی، توان دفاع و غیرت و پاکی چشم و فکر و عمل است.

در اینجا لازم است سه مطلب تذکر داده شود:

1- گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی مانند ایمان، تقوا، حیا، عفّت، هوش و استعداد، نجابت و اصالت خانوادگی و...) ترکیب شود و به همه آن ها اصالت داده شود که در این صورت زندگی مشترک یک عمر گلستان می شود.

«زیبایی ظاهری» باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، نه به طور مستقل. زیبایی تناسب اندام بدون تدیّن و شرافت خانوادگی و...، آفتی است خطرناک و بلایی است رسواگر که اگر بر مبنای ارزش های الهی پیوند نخورد، بزودی ناپایدار خواهد بود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم می فرمایند: من تزوّج امرءة... لجمالها، رأی فیها یکره.

« کسی که (فقط) به خاطر زیبایی زنی با او ازدواج کند، در او امور ناخوشایند خواهد دید.»

زیبایی چه نقشی در ازدواج دارد؟

2- گر چه زیبایی (ظاهری، معنوی، فرهنگی و...) امری است پسندیده و نیکو و در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد، لیکن نباید از حد معمول تجاوز کند و به صورت «مشکل پسندی» در آید و انسان را از ازدواج به موقع باز دارد و یا اینکه طرفین تناسب در زیبایی نداشته باشند. بلکه اگر از زیبایی نسبی برخوردار بودند و دین و اخلاق همدیگر را قبل داشتند، بهتر است بعد از تحقیقات و شناخت کافی (در همه ی زمینه ها) از همدیگر، با توکل بر خداوند و راهنمایی و ارشاد والدین، با همسر مورد نظر ازدواج نمایند و مطمئن باشند که عقل و ایمان و اخلاق نیک و خانواده های اصیل و با شرافت بسیاری از کمبودها را جبران می کند.

3- بهتر است پسر و دختر در مراسم خواستگاری، با اجازه و رضایت والدین، همدیگر را ببینند و واقعیّت ها را به همدیگر بگویند و اگر نمی توانند همدیگر را تا قبل از خواستگاری رسمی ببینند، برای شناخت لازم و تشخیص جمال و زیبایی دختر مورد نظر، خوب است پسر، مادر یا خواهر و یا یکی از خویشان نزدیک و مورد اعتماد را برای دیدن انتخاب کند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببینند و خصوصیّاتش را برای او توضیح دهند.


اصول پرورش حافظه (روشهای مطالعه کردن)

ارسال شده توسط سجاد در 90/10/3:: 12:15 عصر

1) نتایج اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که حافظه، قابل پرورش است و می‌توان با آموزش‌های درست آن راپرورش داد و تقویت نمود.

2) مانند عضله‌ای که می‌توان با تمرین دادن تقویت کرد، حافظه را نیز می‌توان تقویت کرد.

3) تقویت حافظه نه تنها به آموختن روش‌های تازه بستگی دارد، بلکه به انگیزه قوی نیز نیازمند است.

4) نیاز و همچنین تشخیص دقیق هدف و گام گذاشتن در آن را، می‌توان عامل مهمی در شناسایی نکات کلیدی مطالب به شمار آورد.

5) هر قدر مطلبی با مطالب دیگر در ذهن ارتباط داشته باشد حافظه ما آن را بهتر ضبط می‌کند.

6) بر اساس منحنی ابینگ هاس بعد از گذشت 24 ساعت تقریباً 70 درصد مطالب را از یاد می‌بریم، بخاطر داشته باشید حتماَ 24 ساعت اول پس از مطالعه هر موضوعی، حداقل چند دقیقه آن را تکرار کنید.

7) حالت آمادگی برای یادگیری یکی از راه‌های تقویت حافظه است. (قانون ثرندایک)

8) تکرارهایی که بر طبق قاعده و نظم باشند بر نگهداری مطالب خوانده شده موثر است. (ثرندایک)

9) بر طبق تئوری گشتالت، ار ابتدا مطالب را در قالب کلی و چهار چوب کلی فرا بگیریم تأثیر آن در فراگیری بیشتر است. (از کل به جزء)

10) علاقه داشتن به یک موضوع از عواملی مهم در فراگیری یک مطلب بشمار می‌آید.

11) زمینه سازی و کسب اطلاعات مقدماتی و همچنین انگیزه‌های فراگیری یک مطلب و گوشزد کردن محاسن آموختن آن راه مناسبی برای ایجاد علاقه غیر مستقیم و ثانوی به یک موضوع و در نتیجه حافظه بهتر است.

12) انتخاب آگاهانه موضوعاتی که مطالعه می‌شود و مطالبی را که می‌خواهیم یاد بگیریم باعث فعال سازی حافظه می‌شود.

13) یک قاعده خوب برای گزینش مطالبی که باید از مطالعات متفرقه بخاطر بسپارید آن است که از خود بپرسید چه چیزهایی را احتمالاً در هفته و ماه آینده و سال آینده و یا ده سال آینده می‌خواهم بخاطر داشته باشم. (این موضوع که بر مبنای اصل گزینش در حافظه، بیان شده است به طرز کاملاً مشهودی در هدف‌گذاری رعایت می‌گردد)

14) دقت و توجه، یکی دیگر از مسائلی است که باعث تقویت حافظه می‌شود. وقتی وقت شما در تسخیر اندیشه‌های پنهان و گریزان است امکان آموختن وجود ندارد.

15) آغاز درست، سعی کنید مطالب را از ابتدا صحیح و دقیق یاد بگیرید مطالبی که در کارهای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان وجود دارد این است که موضوعات را بطور دقیق و عمقی مطالعه نمی‌کنند و باعث فراموشی می‌شود. شک و تردید از عواملی است که حافظه را کند و ضعیف می‌کند. حتی در فراگیری یک مهارت، واصول و مبناهای اولیه، بسیار مهم هستند و هنگامی که فردی مهارت لازم را در کاری بدست آورد اعمال ابتدایی آن بصورت یک کار عادی در می‌آید و دیگر نیازی به تمرکز روی آنها نیست و قدرت تمرکز برای کارهای بزرگتر، آزاد می‌شود.

16) ترکیبی از بکار بستن و فهمیدن یک موضوع نقش مهمی در تقویت حافظه نسبت به آن موضوع دارد. کسانی که وقتی مطلبی را می‌خوانند، می‌فهمند و عملاً آن را تکرار می‌کنند تا بصورت ملکه ذهنی درآید به راحتی می‌توانند مطالب فراگرفته شده را بخاطر بسپارند و تا مدت‌های زیادی آن را در حافظه نگهدارند و در مواقع مورد نیاز فراخوانی خوبی نسبت به آن داشته باشند.

17) آنچه را که قصد می‌کنیم و واقعاً می‌خواهیم به یاد بیاوریم بیشتر از چیزهایی که بطور طبیعی می‌بینیم، می‌شنویم و یا می‌خوانیم، به خاطر می‌سپاریم، متمایل کردن انرژی‌های ذهنی به سوی یک هدف که از آن به تمایل ذهنی تعبیر می‌شود یکی از عوامل مهم در بخاطرسپاری مطالب بشمار می‌آید.

18) با رعایت کلیه قواعد و اصول لازم، بهتر است به حافظه اعتماد داشته باشید تا در موقعیت‌های مختلف پاسخ‌های مناسب‌تری بدهد.

19) ارتباط دادن موضوعات به خویشتن و وارد کردن خود در آن و پیدا کردن نقش آن موضوع در زندگی فردی و همچنین یافتن نقاط مشترک بین موضوع و زندگی روزمره و حالات انسانی، یکی از موارد بسیار مهمی است که حافظه را فعال می‌کند.

20) ایجاد ارتباط سازی‌های منطقی (همخوانی معقول) و برقراری ارتباطات بین موضوعات باعث می‌شود تا آنچه را که مطالعه می‌کنیم و یاد می‌گیریم بهتر در حافظه ضبط شود. به قول ویلیام جیمز کسی دارای حافظه‌ای بسیار قوی است که روی تجربه‌های خود تفکر و تأمل می‌کند و تفکرات خود را بطور منظم به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

21) سازمان، (جایی برای هر چیز و هر چیزی در جای خود) اصلی است که باید در حافظه حکومت کند یک حافظه خوب همانند یک سیستم بایگانی است که به خوبی سازمان یافته و نگهداری شده باشد. وقتی که مطلبی اعلام حضور می‌کند باید تصمیم بگیریم آن را قبول کنیم نگه داریم یا دور بریزیم پس از تصمیم نگهداری باید تصمیم بگیریم آن را چگونه و در کجا و به چه ترتیبی و با چه قاعده و معیاری نگهداری کنیم توجه دقیق به همین سلسله مراتب باعث ثبت قوی‌تر می‌شود (استفاده از طرح‌های شبکه‌ای و درخت حافظه و یادداشت برداری‌های منظم و سازمان یافته و همچنین الگوهای سازماندهی شده خلاق راهی است بسیار مطمئن و کاربردی برای سازماندهی شدن مطالب در حافظه و در نتیجه فراگیری بهتر مطالب)

22) طبقه بندی مطالب براساس موضوع، مفهوم، حروف الفبا، زمان و تاریخ، تشابه‌ها، تفاوت‌ها، میزان دشواری، کاربرد و هر دلیل دیگری راه مناسبی برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

23) ریز کردن اطلاعات و تشخیص کل و جزء آن نقش زیادی در حافظه دارد. از آنجایی که به تعبیر آقای دکتر جیمز ونیلند استاد دانشگاه نیویورک بلعیدن اطلاعات بی‌شمار بطور یکجا امکان پذیر نیست، بنابراین باید موضوع‌های گسترده را خرد خرد دندان زد و پایین داد. یک مجموعه علمی یا اطلاعاتی را می‌توان با یک پازل بسیار بزرگ که شامل قطعات کوچک بیشماری است مقایسه کرد.

چنین مجموعه‌ای را نمی‌توان به درستی بازسازی کرد مگر آن که یک ایده و نقشه کلی از نوع تصویر در ذهن داشته باشیم در فراگیری اطلاعات هم برای این که کل را بدانیم باید از اجزا باخبر باشیم و برای این که اجزا را بدانیم باید از کل آگاهی داشته باشیم. (آن دسته از کسانی که با درخت حافظه و طرح‌های شبکه‌ای کار می‌کنند به راحتی می‌توانند با یک نگاه خیلی سریع به طرح خود، تشخیص دهند که کل و جزء مطالب چگونه در آن نوشته مطرح شده است و خیلی زیبا و هنرمندانه نسبت به آن تحلیل داشته باشند که پس از گذشت زمانی نه چندان دور به خلاقیت‌های خاصی نائل خواهند گشت و اطلاعات و معلومات آنها برای همیشه به خاطر سپرده می‌شود.)

24) سعی کنید اهمیت و ارزش یک مطلب را تشخیص بدهید و به آن علاقه پیدا کنید یا دست کم ارزش به یادآوری آن و زمان آن را روشن نمایید.

25) توجه خود را با تمام حواس به آن معطوف کنید. (استفاده از حواس دیگر نقش زیادی در حافظه دارد)

26) اطمینان حاصل کنید که آن را بخوبی فهمیده‌اید.

27) استفاده از یادداشت برداری‌های خلاق و هدفمند و با استفاده از رنگ‌های مختلف که جنبه‌های هنری خاصی در آن مشاهده شده بسیار توصیه می‌شود.

28) استفاده از نظام‌های و ابزارهای مختلف برای یادگیری.

29) استفاده از کدسازی (برای اعداد ...)

30) استفاده از تداعی‌های تجسمی (فیلمنامه، تصویر برداری، نمایش)

31) برای این که تصاویر ذهنی و تجسم مطالب برای تقویت حافظه موثر واقع شود لازم است شرایط زیر رعایت شود:

ـ تحرک

ـ مضحک بودن

ـ رنگی

ـ تعداد زیاد

ـ وارد کردن خود

ـ عجیب و اغراق آمیز

ـ ظاهر شدن دیگر حواس (مثل بو ،صدا و ...)

ـ ارتباط سازی خلاق

ـ تجسم دقیق وشفاف در ذهن

ـ آرامش در حین تجسم


<   <<   6      



بازدید امروز: 97 ، بازدید دیروز: 45 ، کل بازدیدها: 1425660
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ